Thursday, April 15, 2010

TERKADANG AKU TERKENANG

ALONG, ANGAH, FARHAN, SITI NOR, MAWAR

Kawan aku paling rapat Mohd Azrin (along) dan adiknya angah (lupa nama sebab selalu panggil angah je )dan jugak Farhan.Aku baik ngan along n angah sebab kitorang tinggal berdekatan, selang 2 tiga pintu je.Farhan ni jauh skit rumahnya (masih dlm kem) tapi kami satu kelas.Aku ngan Along yg selalunya suka pakat kenakan orang.Jahat sungguh kitorang .hehe.Kat manalah dia sekarang ya?Teringin nak jumpa balik.Farhan, baik sangat walaupun perangainya cam tomboi.Kalau ke taman permainan, keje dia bergayut je.Kenapalah ko tak masuk gimnastik je Farhan?

Sorang lagi kawan kitorang ni Siti Nor namanya.Dia ni suka buli Mawar dan memang betul2 buat kitorang naik gila.Nak wat camne, masa tu walaupun dia baru darjah 2, tapi dah mula kenal erti cinta.Dia dah berkenan dengan sorang anak cikgu kat sekolah kitorang, Fadli namanya.Tiap2 hari dia akan bercerita tentang Fadli, tak kira masa kat sekolah atau kat rumah.Sampaikan dia sempat mencipta lagu untuk Fadli kesayangan dia tu dan sampai sekarang aku masih teringat lagu tu dia nyanyikan kat atas pokok.Liriknya camni “Fadli sayangku, Fadli kasihku”.Aku ingat sampai sekarang.Sorilah Nor ya kalau pecah pekung di dada.Kita pun dah lama tak jumpa.Kalau berselisih pun belum tentu kenal ke tak?Kalau ko ingat balik cite nipun mesti ko gelak sorang2

SEKOLAH KEBANGSAAN TOK JEMBAL

Camnelah rupanya sekolah aku dulu ya?kalau dulu sekolah tu ada satu bangunan kayu.Terasa cam sekolah dulu2, tapi itulah uniknya sekolah tu.Masa rehat plak, berkejar ke kantin tuk beli donat ngan mi sup.Ya Allah, best sangat donut dia.Tak tahu nak explain camne.Hinggakan kalau bulan buasa terpaksa menahan nafsu bila tengok kwn2 yg tak puasa sedang enah mengunnyah donut.Kecur liur beb.Mi sup plak makcik kantin tu guna mi lidi(tak tahu nama apa mi tu, kitorang panggil mi lidi sebab dia keras cam lidi).Yang lucunya masa tengah belajar sempat lagi keluar pegi kedai belakang sekolah tuk beli jajan.Maklumlah, sekolah kampung, mana ada pak guard ronda sekolah.Hehe

Masa pegi kelas agama waktu petang plak, kayuh basikal tua abah.Sebelum sampai kat sekolah singgah kat tepi jalan kutip buah kemunting yang dah masak untuk makan kat sekolah.Masa kecik2 suma benda pun blh makan.Lepas balik dari sekolah singgah rumah kawan tengok ayah dia bagi makan ikan keli.Nama kawan aku tu Norzihan.Kat manalah dia sekarang ya?

Member baik aku kat sekolah ialah Siti Suzilah, Haliza, si kembar Rahim n Rahimah, Mohd Zain dan Mohd Halimi.Memang kamceng habis.Teringat plak masa rehat kat bawah pokok.Masa tu masing-masing bawak bekal sendiri.Tengah syok menjamu selera, aku tgk Rahimah termakan semut yg ada dalam nasi goreng dia, tapi mulut ni tak terbuka nak bagitau dia.Kenapalah aku tak bagitau yg dia dah termakan semut?

Pepun, rindu gilerr kat korang.Aku cuba cari dalam facebook tapi tak jumpa.Rasanya dapat jumpa lagi ke tak?Dah 19 tahun.

TEMPAT JATUH LAGI DIKENANG, INIKAN PULA TEMPAT BERMAIN

Teringat masa kecik2 dulu, main polis sentry ngan kawan2, pegi tadika sorang2 dalam hujan, pastu jatuh dalam lopak air, pegi menangkap ikan dalam parit besar masa musim hujan, pegi mengaji ramai2 kat surau yang kononnya berhantu.Semua tu kenangan beb.Memang rindu gilerrr.

Petang, keluar main ngan kawan kawan Selalunya kitorang suka main kat bekas berek terbakar.Aku masih ingat masa tu suma kecoh bila satu berek dalam kawasan kem tu terbakar.Betul2 setentang ngan berek aku dok.Lintang pukang suma keluar rumah takut api merebak.Dan selepas tu, tapak berek yang terbakar tulah tempat kitorang bermain.

Pernah ada sekali tu berek kitorang nak ditukarkan tangganya dari tangga kayu dengan tangga batu.Jadi, banyaklah batu2 bata berlonggok kat depan rumah kitorang.Idea pun tiba tiba datang.Kami susun bata-bata tu jadikan dinding rumah dan tutup atasnya dengan poncho untuk dijadikan bumbung.Doklah kitorang kat dalam “rumah baru” tu.Sekali salah satu bata tu tergelincir, terkena kat jari aku.Sakit beb.Terus kitorang tinggalkan "rumah" tu, takut2 berlaku perkara yang lebih buruk.Masa cuti plak, kitorang suka bermain kat kantin sebab nak kutip tutup botol untuk dibuat ceper.Masa tu memang tererlah main ceper.

Pernah gak kitorang pegi kat parit kononnya nak tangkap ikan.Sekali, ikan tak dapat kitorang tangkap berudu.Oklah drp takde.Balik rumah kena buang sebab mana blh bela berudu.Nanti penuh satu rumah ngan katak.Sapa nak jawab?

MAMAM

Bila dah puas bermain, perut mula terasa lapar.Jadi kitorang dengan setianya menunggu Mak Iti datang menjaja dengan basikal choppernya untuk membeli jajan.Nak pegi beli kat kedai jauh sangat.Selalunya ma bagi 30 sen setiap petang tuk beli jajan.Tu pun dah kira lumayan.Dapat beli aiskrim 1, keropok jagung 1.Esok menu lain plak.Tora ngan Ding Dang takyah cakaple.Raya baru jumpa.Masa tu Tora tu kira mahal dah.Gaji polis masa tu pun bukan besar mana pun.

Kadang2 ada mamak jual roti masuk dalam kem dan masa tu kami takkan melepaskan peluang tuk beli roti kaya.Roti tu rasanya lain sangat dari roti yang ada sekarang ni.Best tak hingat.Tapi ada sekali tu aku tengok dia letak selipar dia dlm peti yang sepatutnya letak roti tu.Hampeh betul mamak ni.Tapi dah namanya pun budak2, esok lusa dia datang, beli jgk.

Selain tu gak adalah 2 3 orang anggota dalam tu yang berniaga sambilan jual ABC, Air tebu, jagung bakar dan apam balik.Aku suka beli ABC kat pakcik tu sebab best sangat ABC dia.Apam balik plak aku suka sebab resipi dia ada letak telur.Lain dari yang lain.Selalunya kitorang akan bawak telur sendiri dari rumah.Dapat murah skit.Hehe, kecik2 dah tau nak untung.Pepun, memang best apam balik dia.Cuma bila dah besar ni takdelah plak aku suka lagi apam balik.Pelik betul.

BELAJAR BERNIAGA

Satu lagi cerita yang tak dapat aku lupakan ialah bila pusing satu kem semata2 mata nak jual pauh.Masa tu kat tepi rumah aku ada sebatang pokok pauh kecik @ pauh ringan.Oleh sebab banyak sangat buah masa tu, aku ngan kengkawan kutip suma buah tu, masukkan dalam baldi dan pusing kem kengkononnya nak jual suma pauh tu.Dahlah pauh tu dah masak ranum, kami blh plak nak jualnya ngan harga seposen sebiji.Sapa nak beli? lagipun tu pauh biasa, bukannya mangga siam.Dahtentu2 kat umah diorang pun banyak.Last sekali yang lakunya Cuma sebiji, tupun kawan kitorang gak, Jiji yang beli.Bakinya bawak balik semula.Bongek sungguh.

Walau apapun, aku suka masa kanak-kanak aku.Yippieeeeeeeee

No comments:

Post a Comment