Monday, April 19, 2010

KENAPA AKU.....

Seringkali aku ditanya kenapa aku masih setia tinggal di kampung?kenapa tak keluar?kenapa taknak cuba dunia baru?.Jika dulu jawapanku ada kerana ibu bapaku yang menginginkan aku di sini.

Bukan aku tak pernah keluar.Aku pernah belajar di bandar B dan bekerja di bandar K selama beberapa tahun.Memang diakui sepanjang tempoh tersebut memang seronok.Dan aku pasti jika tidak kerana orangtuaku, aku mungkin masih di sini.

Ditempat orang aku kenal erti berdikari dan belajar makna sabar.Jika sebelum ni aku 'cepat panas' walaupun untuk pekara yang remeh, bersendiri di tempat orang sedikit sebanyak merubah aku.Namun tuntutan kerja dan masa membuatkan hidup aku tak ubah seperti robot yang dah diprogramkan.Tiada istilah rehat, apa lagi cuti.Celik mata keje....malam pun keje....tido sejam dua.....keje.Namun aku tetap disini sehinggalah aku berhenti kerja atas permintaan orang tua (risaukan anak dia.....)



Dengan perasaan berbelah bagi, aku pulang ke kampung.Sedikit bebas dari tekanan.Tapi aku masih perlu bekerja.2 bulan di rumah, aku akhirnya dapat kerja di syarikat berhampiran rumahku.Rutin kerja aku bermula dari jam 8.30 pagi hingga 5 petang.Kehidupan aku mula kembali teratur.Balik kerja, aku masih punya masa bersantai di rumah, makan malam dengan parents, sekali sekala bawa anak buah jalan2 sambil makan aiskrim juga melihat matahari bertukar 'shift' dengan bulan.Segalanya berjalan dengan tenang.

Dan yang paling penting, jika sebelum ni aku sering tak punya masa untuk memenuhi keperluan 'rohaniku' (solat dan puasa tetap buat.wajib), kini tak lagi.Di waktu rehat, aku punya banyak masa untuk mengaji dan solat dengan lebih tenang. Di kala tiba Ramadhan aku berjaya berterawih hingga ke akhir (yg satu masa dulu tak banyak masa untuk terawih dek tuntutan kerja).




Hari ini jika ditanya, jawapannya aku gembira di sini, di tanah kelahiranku.Walaupun aku masih belum bernasib baik seperti teman-teman yang lain namun aku gembira.Aku punya keluarga yang mencinta dan kutemui damai di sini.Syukur ,alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment