Saturday, April 17, 2010

CUTI2 MALAYSIA














Kalendar percutian untuk tahun ni dibuka lebih awal dan destinasi pertama kami ialah ke Terengganu.Exitednya nak kesana sebab dah lama tak pergi.Maklumlah, 10 tahun menetap di Kubang Badak Terengganu, dan kenangan masa kecik aku juga banyak kat sini.
Untuk kali ni Ziela tak dapat join sekali sebab dia kena menjalani latihan amali kat JB.Nak wat camne, plan dah dibuat lebih awal.Hotel pun dah booked.Len kalila plak ya?Oleh sebab seat belakang masih kosong, apa kata kalau ajak Zon ngan Amar sekali.Diorang ni kakak dan anak buah aku.Nama kakakku ni Harzian tapi aku lebih suka panggil dia zon (adalah citenya tu....Ready tuk holiday...yeayyyyyyyy
Pagi-pagi lagi kitorang dah bertolak.Breakfast pun tak sempat.Takpe, nanti breakfast kat mana2 kedai.Singgah je mana yang berkenan di tekak (Cheh,macam tau kedai yg mana best).Perjalanan ke Terengganu ambik masa sejam lebih (aku agak je).Dalam perjalanan tu, kami melalui Kem PGA BN9 (dulu PPH BN12).Kat situlah kami menetap dulu sebelum abah bertukar ke Pengkalan Chepa.Nampaknya kem tu tengah dalam proses penambahbaikan.Semua berek-berek kayu dulu dah bertukar kepada apartment.Dah hilang sentimental value tempat tu.Sedihnya.......(baru ingat nak ambik gambar).Teringin jugak nak jenguk sekolah lama (Sekolah Kebangsaan Tok Jembal) tapi takut pulak nak bagitau abah.Perjalanan kami diteruskan.
Sampai kat KT dah pukul 11 lebih.Ada masa lebih kurang 3 jam setengah sebelum check in.Jadi kali habiskan masa dengan pusing2 sekitar bandar KT ni.tempat pertama yang dituju ialah Pasar Payang. Masuk je dalam tu aku dah tahu apa yang nak aku cari.Lama punya tawaf, akhirnya jumpa jugak apa yang aku cari.Apa tu? jeng...jeng...jeng, ini dia rojak katih.Ia dibuat dari tunjang kaki lembu dan berkuah seperti jeruk pedas gitu.Inilah makanan kegemaran aku masa kecik2 dulu.Tinggal 5 bungkus je lagi.Aku ambik suma, haha.Puas hati aku.Nak cari apa lagi yek?yess...otak-otak dan sata.Otak2 dan sata Terengganu ni tak sama ngan Kelantan punya.Otak2 Terengganu warna merah dan sedikit pedas.Wah,kecur liur aku cerita pasal otak2 ni.Tapi sayangnya aku tak jumpa otak2.Sata adalah.Aku ambik 2 cucuk.
Pastu naik ke tingkat atas plak.Banyaknya kain batik yang cantik-cantik kesemuanya.Nak beli ke tak?..Pusing dululah.Pusing punya pusing akhirnya aku hanya beli 2 helai t-shirt untuk kenang-kenangan.1 untuk aku dan satu untuk Ziela.
Keluar dari pasar, mata melilau mencari ke mana perginya abah ngan Amar.Tak nampak batang hidungpun?naik bazarlah kejap.Nampak gayanya cam baru dibuka je bazar ni.Lot2 kedaipun masih banyak yang kosong.Hmm, takde yang menarik.Telefon abahla.Oh.. dah tunggu kat keta.Rupa-rupanya abah bawak Amar naik bot ke Seberang Takir.Wah... sempat lagi.
Masanya untuk teruskan perjalanan.Rupanya jauh jugak nak ke Kijal ni ya?Hmm, lupa pulak, semalam Hafiz ada kol bagitau yang dia ada kat Terengganu hantar mesin.Kalau sempat nanti boleh jumpa.Namun, tunggu punya tunggu tak juga dia muncul.Dah lama sangat tunggu, baru dia kol balik bagitau yang driver tak tahu camne nak ke tempat kami.Dah terlajak jauh.Nak wat camne, tak sempat jumpalah jawabnya sebab dia pun dah nak balik Kl.



Lepas check in.kami sembahyang Zuhur dan melepaskan lelah setelah sekian lama dalam perjalanan.Wah, cantiknya pemandangan dari bilik kami.Maklumlah mengadap laut tu.Setelah solat Asar barulah kami ke kedai makan yang berhampiran tuk mengisi perut.Maklumlah dari tadi belum makan.Menu yang ringkas dan cepat, nasi goreng.
Balik ke hotel, kami ke pantai tuk ambik angin petang.Kat sini, pantainya privacy.Hanya untuk penginap resort je.Oleh kerana masa tu bukan cuti sekolah,pantai pun lengang.Hanya kami sekeluarga je.
Malam, stay kat bilik je.Penatle.......



23 JANUARI 2009















24 JANUARI 2009.
Pas bersiap, kami turun ke cafe tuk bersarapan.Nak makan pe ya?Banyak betul hidangannya sehingga tak tahu nak makan pe.Last sekali ambik nasi lemak dan buah-buahan je.Ma ngan abah plak makan nasi dagang.Nak ke mana pulak hari ni ya?
Amar pulak dari semalam nak mandi kat swimming pool.Sabar ya, petang kang kita pegi.Abah cadangkan pergi ke Kuantan.Alang2 dah dekat.Sebelum sampai di Kuantan singgah sekejap di Beserah tuk beli ikan kering dan snack dari hasil laut.Kalau ma borong ikan kering tuk buah tangan jiran-jiran, aku pulak borong keropok ikan parang, keropok sotong, sotong kering dan ikan sate.Hampir penuh gaklah bonet ngan suma tu.
Di Kuantan. kamu pusing2 kat kompleks Teruntum.Kira cam Bazar Buloh Kubu gakla.Then, kitorang g makan tengahari kat Restoren Kamarudin.Abah kata kalau dia outstation ke Kuantan, wajib datang ke restoren ni.Memang best.Lepas makan singgah ke Briged Tenggara tuk solat zuhur.Saja je abah nak tunjuk tempat outstation dia.Pulang ke hotel bila hampir petang.Ke pool jap bawak amar.










Malam, kami keluar tuk makan.Tiba kat satu kedai tu, terlihat ramai orang yang makan kat situ.Sedaplah kot.Singgahle.Namun.... realitinya tak seperti yang kami bayangkan.Nasi putih, tomyam, daging merah, telur dadar semuanya tak best.Dahlah tunggu punya lama, harga plak tak sepadan langsung ngan rasanya.Menyesal tak sudah.Tapi napa ramai orang makan kat sini?

25 JANUARI 20009

Hari terakhir.Selepas berkemas dan sarapan, kami check out awal sebab masih nak nak pusing-pusing bandar KT sebelum balik.Di KT, tempat pertama kami pergi ialah Pantai Batu Burok.Aku masih ingat kenangan semasa rombongan sekolah ke Hospital KT.Sebenarnya rombongan ni untuk murid2 darjah 6,tapi aku (ngan 5 lagi member)yang masih tu darjah 3 berjaya membodek guru kelas kami tuk join sekali.Terer tak kitorang?
Lepas melawat hospital, cikgu bawak kitorang berkelah kat pantai Batu Burok ni.Aku bawak bekal nasi ngan sardin n telur mata.Fuh,memang best sangat makan kat tepi pantai.Dalam perjalanan balik plak, singgah jap kat Cabang 3.Masa tu kakak aku hampir kena tinggal sebab khusyuk sangat membeli belah.Kalau tak.....
Eh...sambung balik cite kami.Masa sampai kat pantai aku terlihat pakcik jual aiskrim.Teringat plak masa kecik2 dulu.Aiskrim kat sini memang beza ngan kat Kelantan.Nak belilah....Wah...rasanya masih sama.Terharunya.Aku belikan jugak aiskrim untuk Amar.Lepas habis satu dia mintak lagi dan lagi dan lagi.Aku dan ma kemain lagi memujuk dia supaya berenti mintak.Bukannya apa, dah banyak sgt dia makan sehinggakan aku tengok pakcik tu cam serba salah.Last sekali pakcik tu beralih ke tempat lain (agaknya serba salah kot sebab selagi dia ada kat situ selagi tu Amar takkan berhenti mintak lagi).
Lepas bersantai kat pantai,sekali lagi kami naik ke Pasar Payang tuk belikan buah tangan tuk jiran2.Hasilnya, beberapa helai kain batik sarung yang memang terkenal kat Terengganu ni.
Nak ke mana lagi ya? Hari masih awal.Abah ajak ke Masjid Terapung.Cantiklahhh.Lepas ke masjid Terapung barulah kami betolak pulang.Sampai di penarik singgah makan seafood celup tepung bertemankan angin pantai.Aduh, bestnya............
Malam barulah sampai rumah.Dalam hati terasa puas sangat dengan percutian kali ni.Lain kali pasti akan sampai lagi.Insyaallah.
i

No comments:

Post a Comment