Wednesday, January 2, 2013

SEKOLAH DAH MULA

Jika di Pantai Timur, hari ini adalah hari kedua sejak sesi persekolahan 2013 dibuka.Dalam keadaan hujan yang sentiasa turun, para ibu bapa terpaksa menghantar anak2 mereka dengan menggunakan kereta menyebabkan perjalanan ke sekolah yang selalunya mengambil masa 5 minit, menjadi 15-20 minit.Tapi aku bukan nak cerita pasal hujan ataupun jalan jem.Cuma nak imbas kembali masa zaman aku mula2 sekolah dulu.

Kalau orang lain, hari pertama persekolahan mereka akan ditemani oleh ibu bapa.Itu belum kira ibu bapa yang terpaksa menunggu anak mereka sampai  2 3 hari sebab anak merengek nak ikut balik sekali.Tapi itu semua tak berlaku pada aku.Hari pertama aku di tahun 1 (SK Tok Jembal, Kuala Terengganu), aku hanya bertemankan kakak aku yang pada masa tu dalam darjah 3.Waktu tu, abah takde di rumah sebab kena masuk hutan berbulan2.Ma pulak  tengah sarat mengandungkan adik bongsu aku, Zila.Pendaftaran persekolahan aku dibuat oleh kawan abah yang aku sendiri dah lupa sapa namanya.Orang lain ada yang menangis ada yang hepi tapi aku terkial-kial sorang diri cuba nak sesuaikan diri dengan tempat baru.Nasib baik keras hati jugak sebab takde rasa nak menangis atau takut.Selamba je aku masa tu.Kira cam hebat sangat rasanya bila fikir aku sorang diri di hari pertama sekolah.

Tapi lain pulak ceritanya bila aku bertukar sekolah masa pertengahan darjah 4.(SK Pengkalan Chepa, Kota Bharu).Kali ni abah hantar aku ke sekolah baru.Perasaannya sangat berlainan.Rasa takut dan gelisah bercampur baur.Aku seperti makhluk asing yang terlepas jatuh ke bumi.Semua pandang aku semacam.Maklum sajalah budak baru.Pastu bila berbual, semua pelik dengan dialek terengganu aku.Siap tanya lagi apa yang aku cakapkan.Mungkin diorang tak biasa kot.Aku pulak tak biasa dengan dialek diorang.hehehe.Aku ambil masa yang sangat lama untuk sesuaikan diri dengan tempat baru.Sebab itulah 2 tahun di sini, tak banyak kenangan yang aku dapat ingat.Yang kekal dalam ingatan bila nak pergi sekolah, saing sakali dengan kak yan berjalan kaki.Di sekolah lama kena naik trak sebab jarak sekolah jauh dari rumah.Bestnya bila diingat2 balik.

ok, dah habis dah cite. Motif???? nak tunjuk tererla terrr daftar sekolah sorang2.kekekeke
 




1 comment: