Sunday, June 17, 2012

POSMEN DATANG!!!!!!!


Dalam kita dok sibuk2 dengan facebook, twitter,BBM dll, hampir saja kita terlupa yang satu ketika dulu hanya surat yang menjadi jambatan penghubung di saat berjauhan.Bila teringat keluarga dan teman lama, mulalah cari pen dan kertas.Pastu otak pun berputar2 memikirkan apa yang nak ditulis.Kalau boleh semua benda nak dicerita sehinggakan tak sedar dah berkajang-kajang kertas ditulisnya.Tak masuk lagi dengan gumpalan kertas yang silap dikarang.Hehe

Sepanjang zaman persekolahan aku tak pernah mengirim atau menulis apa-apa surat.Dah masuk U, baru start menulis.Penerimanya pulak, keluarga dan bekas kawan sekolah.Masing2 sibuk bercerita tentang pengalaman berada di tempat orang serta suasana dan kawan-kawan baru.Maklumlah, masa tu mana ada handphone lagi.Suratlah yang jadi pengganti.Kawan2 yang pernah berutus surat dengan aku masa tu ialah Kak Yan, Iha & Ain.Dah sorang kat Kedah, sorang kat Penang, sorang lagi pulak kat Bangi.Semuanya bercerita tentang pengalaman best masuk U dan rindu merindu kat teman lama.Baru lagikan?Banyaklah yg nak dikongsi.Yang bestnya, sempat lagi nak bergossip dalam surat.Haha.

Tapi tu semua tak lama.Bila masuk tahun ke 2 je, masing-masing dah pakai handphone.Aku pulak, kongsi dengan 6 orang teman sebilik pasang telefon talian tetap.Jimat kos sikit, lagipun kami dok kolej luar.Jadi, kami dibenarkan untuk memasang telefon.Pada ketika tu, surat menyurat dah takde lagi.Kalau tak, tiap kali balik dari kelas, mesti nak jenguk mailbox kot-kot ada surat.

Habis belajar tahun 2003, masing-masing bawa haluan sendiri.Walaupun masih berhubung, kekerapannya dah tak serancak dulu.Aku sendiri sibuk dengan kerja.Tahun 2005, kenangan masa belajar muncul tetiba.Seperti babak2 dalam drama, satu2 satu keluar dari benak kepala.Tang tu jugak aku capai kertas dan aku tuliskan semua pengalaman2 tu untuk dikirimkan kepada kawan baik aku, Suhana.Tersenyum lebar dia baca surat dari aku yang makan tahun nak habis baca tu.Balasan suratnya pun berkajang-kajang gak.Penat pakcik posmen nak bawak, katanya.

Tahun 2009 aku buka akaun facebook, 2011 pulak twitter (hidup segan je twitter aku).Maka secara rasminya aku telah tinggalkan jauh momen2 menulis, menampal setem dan menapak ke pejabat pos untuk menghantar surat.Namun, kenangan tetap ada.

Nota Kaki: Apa kenangan budak2 zaman sekarang?

No comments:

Post a Comment