Tuesday, June 25, 2019

RESIPI ASLI SPAGHETI CARBONARA

Sebenarnya dah banyak kali juga saya buat spagheti carbonara.Saya ikut resipi yg kebiasaannya kita jumpa di internet iaitu menggunakan bawang, krim, cendawan dan sebagainya.Tetapi rupanya itu adalah kesalahan besar dalam pembuatan carbonara yang sebenar-benarnya.Resipi asli Italian Carbonara tidak menggunakan bawang sama sekali.Apa lagi cendawan, krim, ayam dan sebagainya.Bahan2nya sangat simple dan lagi mudah dari resipi yang biasa kita guna.Saya dah cuba dan rasanya sangat mabeles.Berikut adalah resipi asal yang mana ada bahannya tidak dibenarkan oleh syariat dan telah saya tukar mengikut keseuaian.

Bahan2 untuk Italian Carbonara

360gm Spagheti
200gm Chicken loaf (asalnya guanciale iaitu daging k****** yg diasinkan)
2 biji telur dan 1 biji telur kuning
80gm keju parmesan (diparut.kalau takde ganti je nga cheddar ke.Apa de hal))
minyak zaitun
garam
serbuk lada hitam

Cara membuatnya
  1. Didihkan air dan masukkan sedikit garam
  2. Rebus pasta sehingga masak 
  3. Dalam mangkuk, pecahkan telur dan pukul hingga rata.Masukkan serbuk lada hitam dan keju parut (saya tak masukkan garam sebab semasa merebus saya dah letak garam.Lagi pula chicken loaf dah cukup masin.
  4. Panaskan minyak zaitun dan saute chicken loaf sehingga kekuningan
  5. Masukkan pasta ke dalam kuali yg mengandungi chicken loaf tadi.kacau seketika.jika perlu masukkan air rebusan pasta.sikit je ok?
  6. Alihkan pasta yg telah dimasak ke dalam bekas hidangan
  7. Masukkan telur yang telah dipukul tadi ke dalam spagheti dan kacau cepat2 utk elakkan telur masak
  8.  Sedia untuk dihidangkan bersama sedikit serbuk lada hitam
Senang sangatkan? nanti bolehla cuba ya? 

No comments:

Post a Comment